Kościół Jubileuszowy
Sanktuarium Matki Bożej Brzemiennej w Gdańsku-Matemblewie
- małżonkowie (także jubilaci) obecni na dowolnej Mszy św. mogą w zakrystii podać swoje imiona, które będą dołączone do modlitwy wiernych
Więcej informacji na temat obchodów Jubileuszu w naszej archidiecezji można znaleźć TUTAJ.
A TUTAJ można zobaczyć, jak wyglądało rozpoczęcie Roku Jubileuszowego w naszej archidiecezji.
W Sanktuarium, zgodnie z normami Penitencjarii Apostolskiej, nawiedzając go, można uzyskać tu odpust zupełny (czyli darowanie kar za grzechy, które odpokutowujemy w czyśćcu) dla siebie lub dla zmarłego.
Warunki uzyskania odpusty (oprócz nawiedzenie Sanktuarium):
- trwać w stanie łaski uświęcającej i wykluczyć jakiekolwiek przywiązanie do grzechu, co wiąże się z koniecznością przystąpienia do sakramentu pokuty a także z przyjęciem Komunii Świętej;
- odmówić modlitwę zgodnie z intencjami Papieża;
- wziąć udział we Mszy św. albo innym nabożeństwie liturgicznym, adoracji Najświętszego Sakramentu lub pobożnym rozmyślaniu;
- odmówić Wyznanie wiary, „Ojcze nasz” i dowolną modlitwą do Najświętszej Maryi Panny.
Dar odpustu można uzyskać dwukrotnie w ciągu dnia, zachowując powyższe warunki, jednak z intencją ofiarowania drugiego odpustu dla zmarłego, co wiąże się z przystąpieniem drugi raz tego samego dnia do Komunii Świętej podczas Mszy Świętej.
Wierni, którzy nie będą mogli uczestniczyć z ważnych powodów w uroczystych nabożeństwach, pielgrzymkach i pobożnym nawiedzeniu, będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy na tych samych warunkach, jeśli odmówią we własnym domu lub w miejscu, gdzie przebywają z przyczyn niezależnych od nich, modlitwę „Ojcze nasz”, Wyznanie wiary w jakiejkolwiek dopuszczonej formie i inne modlitwy zgodne z intencjami Roku Świętego, ofiarowując swoje cierpienia lub trudności życiowe.
Z udzielonych przywilejów można korzystać przez cały Rok Święty, tj. od 29 grudnia 2024 r. do 28 grudnia 2025 r.
Co warto wiedzieć o jubileuszach?
Nazwa jubileusz pochodzi od hebrajskiego słowa yobel oznaczającego barani róg. Tym instrumentem, w czasach Starego Testamentu ogłaszano nadejście roku łaski od Pana. Według Biblii (Kpł 25, 8-13), co pięćdziesiąty rok miał być okazją do przywrócenia prawidłowej relacji z Bogiem, między ludźmi i z całym stworzeniem. W tym czasie odbywało się przebłaganie za grzechy, wygnańcy powracali do swej własności, a ziemia odpoczywała od uprawy.
Od 1300 roku, kolejni papieże – najpierw co 100, następnie co 50, a ostatecznie co 25 lat ogłaszają Rok Święty.
Jubileusz to:
1. PIELGRZYMKA – jest doświadczeniem nawrócenia; zakłada wejście w proces ciągłej zmiany miejsca pobytu, co ma być obrazem wychodzenia poza siebie, a podążanie ku Temu, który jest niezmienny – niezmienny w swojej miłości.
NASZE PIELGRZYMKI DIECEZJALNE
- Rzym (wrzesień 2025)
- Gniezno (maj 2025)
- Kościoły jubileuszowe (cały rok)
2. DRZWI ŚWIĘTE – przypominają o Jezusowych słowach: „Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony - wejdzie i wyjdzie, i znajdzie paszę” (J 10, 9). Przekroczenie progów kościołów jubileuszowych będzie znakiem chęci podążania drogą Jezusa oraz wyrażeniem gotowości do szukania dróg do pojednania wewnątrz samego Kościoła.
3. POJEDNANIE – przeżycie sakramentu pojednania ma pomóc w ponownym odkryciu wartości spowiedzi i osobistego przyjęcia Bożego przebaczenia, by potem dzielić się nim z bliźnimi.
4. MODLITWA – u jej podstaw zawsze leży pragnienie otwarcia się na obecność Boga i na Jego ofertę miłości.
5. LITURGIE – stanowią główny element świętowania Jubileuszu
- otwarcie Roku Świętego (przez papieża 24 grudnia, a przez biskupa 29 grudnia)
- archidiecezjalne celebracje sakramentów
- przeżywanie kolejnych tajemnic roku kościelnego
- odpust św. Wojciecha – 11 maja
- zakończenie Jubileuszu
6. WYZNANIE WIARY – jak mówi Katechizm Kościoła Katolickiego, jest wchodzeniem w komunię z Bogiem, Ojcem, Synem i Duchem Świętym, a także z całym Kościołem, który przekazuje nam tę wiarę i w którym wierzymy (por. KKK 197).
7. ODPUST – jako konkretny przejaw miłosierdzia Bożego, które przekracza granice ludzkiej sprawiedliwości; pozwala uwolnić serce od ciężaru grzechu, aby należne zadośćuczynienie zostało udzielone w pełnej wolności.